18 nov, 09:34
2015
Vakredactie
Financieel
Albert Voet

Kost een arbeidsconflict € 50.000?

Kost een arbeidsconflict 50.000 euro? In eerste instantie kunt u denken dat dit bedrag fictief is en de werkelijkheid niet benaderd. Als we het gedetailleerder bekijken, worden echter veel zaken inzichtelijk, waar een bedrag aan kan worden gekoppeld. Analyse van de kosten is belangrijk, maar nog belangrijker is wat u kunt doen om ze te voorkomen.

Wat voor soort kosten ? Uit onderzoek wordt er onderscheid gemaakt tussen materiële en immateriële kosten, de harde en zachte kosten. De laatste zijn er wel, maar zijn soms wat lastig concreet te becijferen. Wat kost het als u met conflicten bezig bent en niet bezig kunt zijn met activiteiten die uw bedrijf verder ontwikkelen en eventueel tot minder goede besluiten komt? Wat is de schade als door arbeidsconflicten het imago van uw bedrijf verslechterd ? Wat kost een verminderde arbeidsvreugde ?

Materiële schadeposten Daarom nu de focus op de materiële schadeposten binnen uw bedrijf die in principe wel te becijferen zijn. Al snel wordt dan gedacht aan de verzuimkosten, verminderde productiviteit door meer informeel overleg tussen werknemers, verspilde tijd en de tijd die uzelf of managers met het probleem bezig zijn. Aan medische kosten en verzekeringen, de kosten van mogelijke sabotage en diefstal denkt u mogelijk minder snel, maar kunnen hierin behoorlijk oplopen.

Vervolgkosten Als u tot een situatie komt dat derden erbij worden betrokken -zoals een advocaat - en tot een afkoopbedrag wordt besloten, dan lopen de kosten nog verder op. Als uiteindelijk die persoon de organisatie verlaat, verdwijnt daarmee ook ervaring. Werving en selectie van een nieuwe medewerker kost tijd en geld, als u daarop bezuinigt kost het later misschien nog meer geld. Na selectie kost het inwerken ook de nodige tijd en geld. Wat zijn de financiële gevolgen als iemand naar verloop van tijd toch niet aan de verwachtingen voldoet ?

Kosten bij escalatie Uit onderzoek blijkt dat de verzuimkosten en de exitkosten meer dan 90 procent van de directe kosten uitmaken. Verder blijkt dat de conflictkosten fors oplopen naarmate het conflict langer duurt. Na een conflict verlaat meer dan 60 procent van de medewerkers de organisatie. Verder is onderzocht dat de kosten bij vertrek van een medewerker bij een conflictsituatie het tienvoudige hoger zijn, dan in situaties die gericht zijn op herstel van de relatie, waarbij een onafhankelijke derde partij zoals een mediator bij betrokken is.

Kosten verlagen door vroegtijdige en preventieve acties Uit onderzoek blijkt dat de kosten van arbeidsconflicten sterk variëren en gemiddeld uitkomen op bijna 50.000 euro. Hier zijn de immateriële kosten nog niet in opgenomen. Vroegtijdig actie ondernemen om de relatie te herstellen, kan veel ergernis voorkomen en veel kosten besparen. Bent ervan overtuigd dat de kosten van arbeidsconflicten gemiddeld meer dan 50.000 kunnen bedragen?

Voor organisaties is het belangrijk om inzicht in kengetallen te hebben, die gegevens geven aanleiding om hiervoor beleid te maken. Het integraal opnemen van conflictmanagement binnen organisaties, is een manier om het bedrijf verder te ontwikkelen en de kosten te verlagen. Oftewel, concluderend: vroegtijdig interveniëren loont, houdt de exit en verzuimkosten in de gaten, gebruik mediation indien mogelijk en zet conflictmanagement als instrument in om de organisatie verder te ontwikkelen.

Binnen dit kader wil ik u de volgende slogan niet onthouden: ‘Door een goed management, zijn conflicten te voorkomen’. Albert Voet Managementadvies en mediation